Waarom je als marketeer een voorsprong hebt als je sterk bent op financieel gebied? Hoe onderscheid je je van andere marketeers? En waarom is finance dan zo belangrijk? Hoe je je kan onderscheiden en een uitleg over deze vragen lees je hieronder. 

Finance is booming

Wanneer je de opleiding Commerciële Economie doet bestaat de kans dat je al verschillende bedrijfseconomische vakken hebt gehad. Als je merkt dat je goed bent in deze vakken kan dat betekenen dat je geluk hebt en misschien wel een voorsprong hebt op andere marketeers. Finance is namelijk een belangrijk onderdeel binnen de marketing. Veel marketeers weten niet goed hoe ze hiermee om moeten gaan en dat is jammer. 

Marketeer en marketeer

De ene marketeer is de andere niet. Het is geen beschermde beroepsnaam dus iedereen mag zich in principe marketeer noemen. Dat mensen dit doen zie je helaas ontzettend veel terug.. Om het maar even krom te zeggen: marketing kan iedereen. Maar, er zit wel degelijk verschil tussen een marketeer die een opleiding hierin heeft gevolgd en iemand die dit niet heeft gedaan. Komen de klantpiramide, BCG-matrix en kengetallen (bijvoorbeeld solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit) je bekend voor en kun je ze ook meteen toepassen? Dan ben je op de goede weg om je te onderscheiden van andere marketeers.  

Waarom finance?

Maar waarom is finance dan zo belangrijk? Denk eens aan de marketing voor bijvoorbeeld de Bijenkorf. Het budget voor marketing is helaas niet oneindig. Dat is dan ook de reden dat het belangrijk is om goed te zijn in finance. De marketingtools die je toepast zijn niet gratis. Je moet dus weten of het binnen je marketing budget past. Dit kun je berekenen wanneer je wat weet over de kengetallen en het accountable maken van verschillende marketingtools. .