Als marketeer heb je er vast al eens van gehoord: zoekmachineoptimalisatie. In het engels heet dit Search Engine Optimization, oftewel SEO. Maar wat is SEO nu precies. Beter nog, wat heb je er aan? Hoe kan je je online vindbaarheid vergroten in Google?
Wat is SEO?
Het eerste dat belangrijk is om te weten is wat SEO nu precies is. Het is het beter vindbaar maken van je website waardoor deze website zo hoog mogelijk in de zoekmachine komt. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Daarom gaat het bij SEO vaak om de hoogste positie in Google. Bij SEO gaat het om zogenoemde organische resultaten, dit zijn onbetaalde resultaten die worden weergegeven direct onder de betaalde advertenties.
Techniek
Je moet Google eigenlijk zien als een robot. De techniek achter een website moet perfect in elkaar steken zodat de website goed te vinden is. Als eerst moet je je website beschikbaar maken voor Google. Controleer dit door naar je website te gaan en op ctrl + U te klikken en dan via ctrl + F zoeken op no index. Bij no index betekent het dat Google niet door je website heen kan lopen. Denk daarnaast aan de snelheid van de website, het voorkomen van foutmeldingen en de vriendelijkheid voor mobiele devices.
Content
Google scant de website en kijkt of deze relevant genoeg is om bovenin de zoekresultaten te eindigen. Qua content is het belangrijk dat er bepaalde zoekwoorden terugkomen in de tekst op de website. Dit zijn de woorden waar een persoon op zoekt als hij op jouw website terecht wil komen. Kijk naar specifieke zoektermen. Stel je bent een klein bedrijfje en je verkoopt laptops. Gebruik dan niet ‘laptop kopen’ als zoekterm. Dit is veel te algemeen. Maar kies bijvoorbeeld voor ‘laptop kopen Amsterdam-Zuid’.
Autoriteit (linkbuilding)
Je moet je website eigenlijk zien als een spinnenweb. Met in het midden jouw website en daaromheen allerlei andere relevante websites die doorlinken naar jouw website. Wanneer deze andere websites naar jouw website leiden geef je je website meer aanzien en waarde voor Google. Hoe meer links er naar jouw website gaan hoe meer Google denkt dat jouw website een autoriteit is in jouw vakgebied.