Is jouw bedrijf al actief op Instagram en wil je een positieve eerste indruk maken bij bezoekers en potentiële klanten? Ga dan zeker je Instagram Bio eens na. Je Instagram biografie lijkt misschien een onschuldig stukje tekst op je bedrijfspagina, maar het kan een wereld van verschil maken. Door aandacht te besteden aan je naam, profielfoto of korte intro zal je je volgersaantal immers sneller zien stijgen. Hoe je met een Instagram bio van 150 karakters je doelgroep overtuigt om jouw bedrijf via Instagram te volgen? Je ontdekt het hier!
Wat is een Instagram biografie?
Je Instagram biografie is het korte stukje tekst bovenaan je Instagram bedrijfsprofiel waarbij je maar 150 tekens mag gebruiken. Samen met je profielfoto, naam en enkele karakters geeft je bio je bezoekers een korte introductie over je bedrijf. In je Instagram bio vertel je namelijk wie je bent, wat je doet en welke diensten of producten je aanbiedt. Dankzij je biografie bepalen bezoekers vaak of ze je profiel al dan niet interessant vinden en willen volgen. Naast je algemene bedrijfsinfo toon je namelijk ook al de persoonlijkheid van je bedrijf.
Waarom is een Instagram bio belangrijk?
Met meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd en 5,8 miljoen in Nederland, is Instagram het kanaal bij uitstek om klanten te binden aan je bedrijf, brand awareness te creëren en je marketingstrategie te verbeteren. En het wordt nog beter, want vergeleken met Facebook ligt de betrokkenheid met merken en bedrijven via Instagram 10 tot 12 keer hoger. Veel Instagramgebruikers volgen uit eigen beweging immers accounts van merken of bedrijven waarmee ze zich op de een of andere manier betrokken voelen.
Hoe schrijf je een goede Instagram biografie?
Heb je al een Instagram account voor je bedrijf? Dan volgen hier enkele tips om je Instagram bio te optimaliseren. Kies dan voor een herkenbare profielfoto, zoals het bedrijfslogo. Hierdoor weten geïnteresseerde volgers meteen dat ze aan het juiste adres zijn. Verder zijn je gebruikersnaam en je naam twee verschillende onderdelen in je biografie. Gebruikersnamen zijn uniek in hun soort. Dat wil zeggen dat een naam of lettercombinatie slechts één keer gebruikt kan worden. Je ‘gewone’ naam verschijnt in het vlak boven je korte introductie en onder je gebruikersnaam. Hierin kun je dus een soort synoniem noemen van je bedrijfsnaam. Verder is het verstandig de link naar je website toe te voegen. Voorlopig is het namelijk nog steeds niet mogelijk om een externe link naar je website toe te voegen aan afbeeldingen of video’s op je feed. Je kunt daarom wel in de caption van je post verwijzen naar de link in je bio. Daarnaast leg je in je biografie in 150 karakters uit waar je bedrijf voor staat. Een soort elevator pitch dus. Gebruik hierin geen lange zinnen en vermijd moeilijke woorden. Daarentegen doen emoji’s en opsommingen het juist wel goed. Ga dus lekker aan de slag en maak er wat moois van!