Digitale marketing bestaat uit veel elementen. Seo, sociale media, e-commerce, automatisering en nog veel meer. Als gevolg van de technologie is de wereld naar een zogenoemde global village geëvolueerd en zijn we verbonden met mensen uit alle uithoeken van de wereld. De nieuwe technologieën, technieken en algoritmes van Google en Facebook moeten dan ook nauwlettend in de gaten worden gehouden. Omdat dit steeds sneller verandert, zijn hieronder enkele digitale marketing trends waar we in 2020 naar uitkijken beschreven.
Social messaging apps
Social media apps als Facebook Messenger en Whatsapp worden niet langer alleen gebruikt om naar vrienden te sturen. Deze applicaties worden ook steeds populairder bij bedrijven om met hun klanten te communiceren. Messaging apps zijn populair bij bedrijven omdat klanten het nuttig vinden om direct contact te hebben met bedrijven. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om gepersonaliseerde marketing te voeren.
Personalisatie
Gepersonaliseerde marketing is waar het in 2020 om zal draaien. Consumenten zijn het beu om alledaagse advertenties te zien die niets met hen te maken hebben. Ze zappen de programma’s weg terwijl advertenties worden uitgezonden en betalen een abonnement voor streamingdiensten om advertenties te vermijden. Traditionele reclame wordt steeds minder effectief. Personalisatie is werkelijk de toekomst voor digitale marketing. En dat is wat consumenten vandaag de dag verwachten. Uit een recent onderzoek blijkt zelf dat 80% van de consumenten zich gefrustreerd voelt wanneer de inhoud van hun kijkgedrag niet aan hen is aangepast.
Interactieve content
Interactieve content marketing houdt in dat je de inhoud gebruikt om je publiek te engageren op basis van hun deelname. Het is als een soort gesprek, maar dan een gesprek waaraan je niet actief hoeft deel te nemen. Kopers zijn tegenwoordig meer op zoek naar interactieve online content en tegen 2020 zal content marketing hierdoor van richting veranderen. VR, 360° video, quizzen en enquêtes zijn slechts enkele voorbeelden van interactieve content.
Voice search
Aangezien de technologische groei steeds sneller doorzet, zullen meer mensen smartphones met voice assistants gaan gebruiken. Functies zoals Google, Alexa en Siri zijn nuttig in digitale marketing. Met deze functie kan je zoeken, teksten lezen en zelfs tekstberichten dicteren zodat je handsfree kunt werken. Voice search is ook essentieel wanneer het voor jouw bedrijf wordt gebruikt. Het helpt bij het ontwikkelen van een vriendelijke mobiele beweging en voegt waarde toe aan lokale referencing. Voice search verbetert ook het gebruik van kunstmatige intelligentie en geeft prioriteit aan het zoeken naar semantiek.