Welke producten ga ik verkopen en welke niet? Het is de vraag die elke webshop eigenaar bezig houd. Het marketing wilt dit verkopen maar het verkoopteam het ander. Wij gaan je in deze blog een aantal tips geven voor een perfect assortiment.

Stap 1: Focus je op een groep

Breng eerst je doelgroep in kaart op basis van leeftijd, geslacht,inkomen opleidingsniveau en plaats. Dit maakt het kiezen van je reclame kanalen een stuk makkelijker. Als je al een bestaande webshop hebt kan je je doelgroep in kaart brengen door:

  • Google Analytics te gebruiken te kijken wie er op je website en zitten hoe lang
  • Je concurrenten bekijken, kijken mag maar niet alles en op een kopiëren
  • Raadpleeg social media

Stap 2: Welke richting ga je op?

Wil je inspelen op de vraag van de klant of juist op de trends die zich afspelen binnen de markt? Als je inspeelt op de vraag vanuit je doelgroep ga je kijken waar veel mensen op zoeken en ga je daar je assortiment op aanpassen. Wanneer je wilt inspelen op de nieuwste opkomende trends adviseren we je om een specifieke tool te gebruiken zoals; Google Keyword Tool.

Stap 3: Productgroepen

Om een zo hoog mogelijke conversie te scoren op je webshop ga je kijken in welke productgroep je klanten de meeste interesse tonen.Ga je gebruik maken van een diep assortiment of een breed assortiment is nu de volgende vraag. Je gaat bij deze stap dus uitzoeken of je doelgroep erg uit een loopt of niet. Verder ga je kijken of er eventueel meer vraag is naar variatie van je product of niet. Met behulp van deze resultaten ga je dus kijken waar je je webshop moet aanpassen om het gewenste resultaat te behalen.

Stap 4: Leveranciers

Tot slot ga je een passende leverancier zoeken voor je webshop. Bij deze stap ga je dus uitzoeken waar je je in wil gaan onderscheiden en waar de leverancier dan ook moet aan voldoen. Ga je de focus leggen op levertijd, kwaliteit of gemak. Denk bij gemak aan producten die naast je (hoofd)product verkocht kunnen worden.