Wij hebben onderzoek gedaan naar de marketing ontwikkelingen in 2018 en hebben de meest opvallende op een rijtje gezet. Social media wordt belangrijker dan televisie en kranten. Dit heeft ook invloed op de online marketing. Maar hoe precies? En hoe zal dit zich in 2019 ontwikkelen?

Instagram stories belangrijker dan Instagram feed

Aangezien de stories bovenaan staan, bekijkt men voortaan eerder de stories dan dat men door zijn of haar feed met foto’s scrollt. Dit betekent dat marketeers hier goed gebruik van kunnen maken. Je hebt het namelijk zelf misschien niet snel door, maar om de 3 verhalen komt gemiddeld een advertentie langs. Ook is het makkelijk om met tags je website links toe te voegen. In een tik bevinden de consumenten zich op je website. De gemakzucht waarmee dit gaat zorgt voor een grote kans op afzet voor de marketeers.

Maak nog wel gebruik van offline marketing

Het lijkt voor veel mensen misschien nutteloos en ouderwets, maar offline marketing werpt ook nog steeds zijn vruchten af. Het is zelfs zo dat het vaak de online marketing kan versterken. Een simpel ouderwets foldertje kan voor sommige consumenten nog steeds heel waardevol zijn. Een voorbeeld is Amazon. Dit online kanaal stuurt ook elk jaar de online speelgoed folder als geprinte versie rond. Maak hier gebruik van als marketeer! Niet iedere consument is bekend met de online wereld van social media.

LinkedIn wordt steeds belangrijker

In 2018 nam het dagelijks aantal gebruikers van LinkedIn steeds verder toe, met maar liefst 25%. Deze trend zal zich doorzetten in 2019. Een bekende trend is dat niet langer bedrijven, maar vaak de medewerkers afzonderlijk content delen op LinkedIn. Hierdoor verspreidt de content zich veel meer en vinden veel mensen het betrouwbaarder. Bedrijfspagina’s worden steeds minder populair, terwijl persoon pagina’s juist in populariteit stijgen. Hier is makkelijk gebruik van te maken door bedrijven, door je werknemers afzonderlijk te laten marketeren. Daarnaast gaat ook LinkedIn gebruik maken van stories.