We leven in een veranderende wereld. Zo ook de marketing communicatie is aan het veranderen. Consumenten zijn voortaan steeds langer en vaker online te vinden. Er wordt door bepaalde doelgroepen minder tv gekeken en andere doelgroepen zitten steeds meer op social media. Kortom, de consument is aan het veranderen. Dit brengt ook een hoop veranderingen mee voor de marketing communicatie om deze consument te bereiken. De belangrijkste van deze trends lees je hieronder. 

Gemeenschappelijke waarde creëren. 

Het is tegenwoordig steeds belangrijker voor bedrijven om gemeenschappelijke waarde te creëren. Dit is steeds belangrijker omdat consumenten steeds vaker de perceptie hebben dat de welvaart van bedrijven ten koste gaat van de welvaart van de maatschappij. Om dit tegen te gaan is het goed om als bedrijf gemeenschappelijke waarde te creëren. Wat heeft dit nou precies met marketing communicatie te maken? De consument en de stakeholders moeten op de hoogte zijn van deze gemeenschappelijke waarde en dat is het beste te doen door marketing communicatie. Een valkuil hiervan is alleen dat het commercieel en nep kan overkomen. Zoek daarom een goede middenweg tussen te weinig en te veel gemeenschappelijke waarde. 

Video, beeld en beleven 

De behoeftes van consumenten veranderen constant. Een trend van de laatste jaren is dat video steeds belangrijker wordt in ons dagelijks internet gebruik. Marketing communicatie door alleen tekst of beeld kan dan ook echt niet langer. Consumenten willen video zien. Deze video’s mogen niet te lang zijn en moeten de boodschap duidelijk overbrengen. De aandachtsboog van consumenten wordt namelijk steeds korter. Een trend die hier nog verder in gaat is virtual of augmented reality. Dit brengt de beleving van video nog dichter naar de consument. Wel is het belangrijk om dit voor de juiste doelgroep in te zetten om tot het beste resultaat te komen. 

Persoonlijke content

Op social media wordt je tegenwoordig overspoeld met reclame. Dit heeft als gevolg dat de spanningsboog van millennials steeds korter wordt en het lastiger wordt voor bedrijven om de aandacht te trekken van hun doelgroepen. Om dit tegen te gaan is persoonlijke content in de opkomst. Persoonlijke content is content die echt relevant is voor jou. Dit kunnen bedrijven bereiken door zoveel mogelijk te weten over hun consumenten. Wanneer ze meer weten over hun consumenten kunnen ze een persoonlijke boodschap overbrengen. Deze persoonlijke boodschap zal meer opvallen voor de consument.