Bijna elk bedrijf heeft wel een contactformulier op haar website. Toch is niet elk contactformulier even fijn voor gebruik. Sommige formulieren zijn heel ingewikkeld waardoor klanten afhaken. Een goed contactformulier is heel belangrijk en veel bedrijven onderschatten de waarde ervan. In deze blog zullen wat tips worden gegeven om het contactformulier op je website te verbeteren.
Niet te lang formulier
Heel veel mensen hebben een hekel aan het invullen van een lang formulier. Veel mensen haken dan ook af als ze zien dat ze een lang formulier moeten invullen. Zorg er dus voor dat je alleen de noodzakelijke informatie van de klanten vraagt, waardoor het contactformulier zo simpel en kort mogelijk blijft. Een studie heeft zelfs bewezen dat contactformulieren met slechts drie velden het beste resultaat leveren.
Stel de bezoeker gerust
Vertel de bezoeker duidelijk wat er met zijn/haar gegevens gebeurt na het insturen ervan. Beloof je klant te reageren en hou je hier ook aan. Dit zorgt voor meer vertrouwen in jouw bedrijf.
Design
De vorm van je formulier is ook heel belangrijk. Zorg voor niet al te veel afleidingen, maar maak daarnaast de opmaak wel leuk en toepassend bij jouw bedrijf. Maak duidelijke velden en kies de kleuren verstandig. Mensen moeten tenslotte ook aangetrokken worden door het contactformulier.
Telefoonnummer
Mensen vullen het minst snel hun telefoonnummer in. Het is namelijk heel persoonlijk en geven dit dus niet graag aan vreemden. Vraag er dan ook niet naar indien dit niet nodig is. Als het invullen van het telefoonnummer wel noodzakelijk is moet je er altijd bijzetten waarom dit nodig is. Daarnaast is het ook weer een extra veld en hoe minder velden, hoe beter. Kies er daarnaast anders voor om dit veld optioneel te maken. Als een e-mail genoeg is, vraag dan niet om een telefoonnummer.